Навчально-виховний комплекс № 24

"Дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад І ступеня"

Значення праці в природі, вимоги до його організації

Праця в житті кожної людини має визначальне значення, долучати дитину до праці необхідно в дошкільному віці. Виховувати позитивне ставлення до трудових обов’язків, розвивати відповідні вміння і навички у дошкільнят можна в ході організаційної праці в процесі прогулянки. 

Різноманітний праця в природі доставляє дітям багато радості і сприяє всебічному розвитку. Він розширює кругозір дітей, сприяє розвитку у дітей спостережливості і допитливості, викликає інтерес до об’єктів природи, до праці людини, повагу до людей праці. У процесі праці формуються практичні навички догляду за рослинами і тваринами, що живуть на ділянці, розвиваються інтелектуальні вміння: планувати роботу, підбирати матеріали та інструменти, намічати послідовність операцій, розподіляти за часом між учасниками праці, оцінювати результати.
Праця в природі створює сприятливі умови для розвитку фізичного розвитку дітей, оскільки в більшості випадків він проходить на повітрі, різноманітний за своїм характером, а це сприяє розвитку руху, зміцненню нервової системи. У праці задовольняються естетичні потреби дітей. Посильна і цікава робота приносить їм радість, а це — основа для виховання в подальшому бажання трудитися, стійкого інтересу до праці. Праця в природі лише в тому випадку має виховно-освітнє значення, якщо його організація і зміст відповідають певним педагогічним та гігієнічним вимогам.

Педагогічні вимоги до праці:

  1. Організація різноманітної за змістом праці.
  2.  Формування практичних навичок і умінь в єдності зі знаннями.
  3. Усвідомленість праці, що передбачає розкриття перед дитиною його мети, результатів, способів досягнення.
  4. Трудова діяльність систематично ускладнюється.
  5. Трудова діяльність повинна бути регулярною.

Гігієнічні вимоги до праці:

  1. Праця має бути посильним.
  2. Тривалість праці:
    молодша група — 5-7 хвилин;
    середня — 10-15хвилин;
    старша — 10-25 хвилин;
  3. Необхідно забезпечення правильної пози дітей у працю і чергування видів праці.
  4. Знаряддя праці повинні відповідати гігієнічним вимогам і правилам охорони життя і здоров’я дітей.
  5. Інвентар повинен бути не іграшковим, а справжнім.
  6. Працювати вранці або ввечері, а не в жаркі години дня.
  7. Категорично забороняється давати дітям для роботи те, що може створити найменшу небезпеку отримання травм або чинити несприятливий вплив на їх здоров’я або фізичний розвиток.

Обладнання для праці дітей необхідно для того, щоб правильно організувати діяльність дітей у всі сезони. Предмети праці повинні бути зручні для дітей, мати привабливий вигляд, виготовлятися з легкого, достатньо міцного матеріалу. Для прибирання ділянки, роботи на городі і квітнику використовується наступний інвентар:

  1.  Лопати для перекопування землі.
    Лоток лопати: 15-13 см
    Довжина ручки: 75 см
  2. Дерев’яна лопата для розчищення снігу:
    Довжина: 80 см — 1 м
    Лоток: 12-14 см
    Діаметр ручки: 2 див.
  3. Граблі дерев’яні для згрібання листя.
  4. Залізні граблі для розпушування грунту, вирівнювання гряд.
    Кількість зубів — 7
    Висота зубів — 5 см
    Довжина гребінки — 20-22 см
    Довжина граблів — 100 — 110 см
    Діаметр ручки — 2-3 див.
  5. Мітла для очищення ділянки, веранд від сміття та сухого листя.
    Довжина — 1 м.
    Діаметр — 2-3 див.
  6. Носилки з бортиками для перенесення землі, піску, опалого листя
    Довжина — 20-25 см
    Ширина — 20 см
    Висота бортика — 3-4 см
    Довжина з ручками — 100-110 див.
  7. Тачки для перевезення землі, піску, опалого листя.
    Висота бортів — 20 см
    Довжина з ручками — 100 см
    Діаметр коліс — 12 див.
  8. Трамбівка для снігу
  9. Движок для згрібання снігу
  10. Металеві Скребки
  11. Санки, корзини, ящики для перевезення снігу на санках.
  12. Відра — 1,5-2 л.
  13. Лійки — до 2 л.
  14. Совки для викопування і посадки рослин, для підгортання і розпушування грунту.
    Довжина лотка — 10 см
    Ширина — 7-8 см
    Довжина совка-16-20 див.
  15. Ручні цапки «кішки» для розпушування землі.

Інвентар, використовуваний дітьми в процесі трудової діяльності в природі зберігається на ділянці дитячого садка в шафі, де зроблені полиці, зручні для дітей.
У кожній віковій групі визначено види та змісту трудової діяльності дітей, завдання якої вирішуються в процесі праці.

Трудова діяльність дітей у молодшій групі по всіх сезонах:

В городі і квітнику:

• Посадка великих насінин на готові грядки (цибуля, горох, боби).
• Полив грядок, клумб.
• Збір врожаю на городі (морква, цибуля).
• Збір насіння квітів.
• Спостереження за розпушуванням і пропалыванием.

На ділянці:

• Полив піску в пісочнику.
• Прибирання ділянки від листя та сміття.
• Розгрібання доріжок від снігу.
• Підгодівля зимуючих птахів.
• Спостереження за підгортанням дерев і чагарників снігом.

Трудова діяльність дітей середньої групи по всіх сезонах:

В городі і квітнику:

• Разом з дорослими готують землю для посадок.
• Розрівнюють грунт граблями.
• Посадка великих насіння.
• Полив грядок і клумб.
• Прополюванням грядок з рослинами, яскраво відрізняються від бур’янів (цибуля, салат).
• Розпушування між рядами.
• Збір овочів на городі.
• Збір насіння квітів.

На ділянці:

• Прибирання сухого листя та сміття.
• Полив піску в пісочнику, перекопування.
• Розгрібання снігу на доріжках.
• Підгодівля зимуючих птахів.
• Допомога в підгортанні дерев і чагарників снігом.

Трудова діяльність дітей у старшій групі по всіх сезонах:

В городі і квітнику:

• Беруть участь у перекопуванні землі, вскопанной дорослими.
• Підготовка грядок і клумб.
• Посів насіння овочів і квітів.
• Висадка розсади.
• Полив, розпушування грядок і клумб.
• Збір овочів на городі.
• Збір насіння квітів.

На ділянці:

• Беруть участь у посадці дерев і чагарників.
• В жаркий час встановлює поїлок для птахів.
• Збирання насіння дерев і чагарників, дикорослих трав для підгодовування птахів в зимовий час.
• Прибирання сухого листя та сміття.
• Полив піску в пісочнику і перекопування його.
• Прибирання снігу на доріжках.
• Згрібання снігу стовбурами дерев і чагарників.

Форми організації праці:

1. Індивідуальний працю
2. Чергування
3. Колективний працю

Індивідуальні доручення застосовуються в усіх вікових групах дитячого садка: в молодшій групі доручення складаються з 1-2 операцій, праця цей короткочасний, але вихователь по черзі залучає всіх дітей. Також у цій групі застосовується колективна праця. Роботу організовують як «праця поруч» — діти не відчувають ніякої залежності один від одного. Діти працюють в індивідуальному темпі, що дуже важливо, коли він тільки оволодіває навичками. І в той же час в колективній праці виховується інтерес до спільної праці. Праця дітей молодшого віку проходить за участю вихователя або під його наглядом. В середній групі велике місце займають індивідуальні доручення, але вони носять більш тривалий характер (2-3 дні діти виконують одне і те ж доручення), також застосовується колективна праця. Праця підгрупами має свої особливості: одночасно можуть працювати 2 підгрупи і виконувати різні трудові операції (не більше 2). У старшій і підготовчій групах індивідуальні доручення стають більш тривалими, дитині доручають навіть виростити рослину в подарунок, довгостроково доглядати за грядкою на городі, за клумбою. У старшій групі вводиться доручення — чергування. Вихователь знайомить з обов’язками чергових, одночасно чергують 2-3 дитини. Чергування виховують в дітях почуття відповідальності і діловитість. Ускладнюється організація колективної праці старших дошкільників. Кожна підгрупа виконує те чи інше доручення, а результат виходить загальний. Також використовується праця спільний, за цього типу може бути організований працю в городі, квітник: одна підгрупа копає грядки, інша рихлить землю, третя сіє насіння. Особливість керівництва працею старших дошкільників полягає в тому, що вихователь обговорює з дітьми що потрібно зробити і як виконати роботу. Дітей привчають не тільки бачити, але і планувати послідовність проведення трудових операцій, заздалегідь розподіляти обов’язки і готувати самостійно весь необхідний інвентар.
Організовуючи трудову діяльність, вихователь забезпечує всебічний розвиток дітей, допомагає їм знайти упевненість в своїх силах, сформувати життєво необхідні вміння і навички, виховує відповідальність і самостійність. Необхідно так організувати працю дітей, щоб він активізував фізичні сили і розумову діяльність дітей, даруючи їм радість, дозволяв відчувати себе значущим і компетентним.