Навчально-виховний комплекс № 24

"Дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад І ступеня"

Ласкаво просимо, дорогі діти та їх батьки!
Колектив Уманського навчально-виховного комплексу № 24 вітає Вас.
На нашому сайті Ви зможете дізнатися про нашу установу, бути в курсі всіх подій, які відбуваються в наших стінах, познайомитись з тими, хто виховуває Ваших дітей.
Ми будемо щиро раді, якщо Вам у нас сподобалось
З повагою, Колектив НВК № 24.

Здоров’я та добробут   учасників   «Школи сприяння здоров’ю»

 1

Раціональне харчування

Харчування — складний процес надходження, перетравлення , всмоктування та засвоєння в організмі їжі, яка необхідна для побудови та відновлення клітин та тканин організму. Харчування забезпечує дві фундаментальні функції організму людини: енергетичну і пластичну. Практично всі харчові речовини приймають участь у виконанні цих функцій , але , білки, в основному , виконують пластичну, жири і вуглеводи – енергетичну, а вітаміни і мінеральні елементи переважно регуляторну функцію.

На сьогодні склалася концепція раціонального збалансованого харчування. Згідно з цією концепцією калорійність їжі, яку споживають, повинна відповідати енергетичним затратам людини, іншими словами, в харчуванні постійно повинен підтримуватися певний енергетичний баланс.

 Для організму важливо, щоб у їжі були всі необхідні харчові речовини. Важливе значення має також співвідношення харчових речовин у раціоні. Для дітей молодшого шкільного віку найкращим вважається співвідношення білків до жирів і вуглеводів — 1:1:6, для дітей більш раннього віку -1:2:3, для дорослих —  1:1:4.

При змішаному харчуванні в організм надходить різноманітний набір амінокислот, вітамінів тому цінність їжі підвищується. Різноманітна їжа викликає кращий апетит, сильну секрецію травних соків, що сприяє їх кращому засвоєнню. Їжа повинна бути достатньою за об’ємом і калорійністю. , тобто повинна викликати відчуття ситності і повністю покривати всі енергетичні затрати в організмі. Поняття «раціональне харчування» включає в себе не тільки кількість і якість їжі, яку вживають , а й правильний режим її вживання, тобто розподіл добового раціону за часом. Для дітей шкільного віку найраціональніше 4 — х разове прийняття їжі. При такому режимі харчування інтервали між споживанням їжі не  перевищують 4 години. Їсти треба в один і той же час. При цьому утворюється умовний рефлекс на час, у шлунку виділяється апетитний сік, який сприяє кращому травленню.

Ранковий сніданок дітей повинен бути ситним і містити не менше 25% добового раціону. Другий сніданок може становити 20% добового раціону. Обід, зазвичай,  становить 35 % добового раціону, а вечеря близько 20 % . М’ясні і рибні страви рекомендується вживати в першій половині дня, бо вони багаті на екстрактивні речовини і збудливе діють на нервову систему. Ввечері рекомендуються молочно – рослинні страви.

Ось тут і є ще одна перевага комплексу. По перше ми можемо забезпечити дітей молодшого шкільного віку якісним раціоном харчування « здоровою їжею», по друге – правильним режимом її вживання за часом і по третє – правильним підбором вживання продуктів харчування.

Меню складається з умовою енергетичних затрат дитини, калорійності, енергетичної цінності. Продукти закупляються згідно вимог і перевірені санітарно — епідемічною станцією. У нас немає «стихійних» продуктів. В раціоні обов’язково є м’ясні і рибні продукти. Ми не використовуємо замінники м’яса (ковбасу, сосиски). В раціоні є натуральне м’ясо свинини, яловичини та курятини, морська риба , багата на йод. Молочні продукти( молоко, творог, сир). Соки, компоти, чаї. Діти забезпечені гарячими стравами кожного дня , вживають на обід цибулю, часник . Вживають ягоди (в сезон). На території нашого закладу є чудовий садок де ростуть: яблука, груші, абрикоси, вишні. Цілу осінь діти збирають горіхи: волоські і ліщину , якими обсаджена вся територія нашого закладу. Діє режим харчування.

 Режим харчування

7.45– сніданок 1 і 2 класів

8.40 – сніданок 3 і 4 класів

10 . 00 – вживання соків і фруктів.

13.00 — обід

16.00 – вечеря 3 і 4 класів

16.40 – вечеря 1 і 2 класів

Більш рання вечеря у 3 і 4 класі зумовлена режимом дітей  , так як вони повертаються додому самі.

Вітамінізація дітей

Вітаміни – органічні сполуки, конче потрібні для нормального функціонування організму. Вони необхідні для нормального росту, відновлення тканин та клітин. Більшість вітамінів не утворюється в організмі людини, головним їх джерелом є овочі, фрукти , ягоди. Містяться вітаміни також в рибі, м’ясі, молоці. ЇХ відсутність або нестача веде до захворювання гіпо – та авітамінозами.

  В нашому закладі ми можемо забезпечити наших дітей всім необхідним в тому числі і раціональним харчуванням. Наші учні мають змогу снідати , обідати і вечеряти в нашому закладі. О 10 годині вони вживають соки і фіто чаї за певною системою, за цим слідкує медична сестра. Раціон харчування включає в себе : м’ясо, рибу, сири ( твердий та творог) , молоко, різні крупи, салати , як зі свіжих так і з квашених овочів, гарячі страви, хлібо – булочні вироби тощо.

Руховий режим дня

Структура здорового способу життя повинна включати в себе такі фактори: оптимальний руховий режим, тренування імунітету і загартування, раціональне харчування, психофізіологічна регуляція, психосоціальна і статева культура, раціональний режим життя, відсутність шкідливих звичок, валеологічні знання і самоосвіта.

Рухова активність є обов’язковим і визначальним фактором, що обумовлює розгортання структурно – функціональної генетичної програми організму в процесі індивідуального вікового розвитку. У наш час однією із серйозних проблем, що позначається на здоров’ї людини, розглядається недолік руху, що в першу чергу позначається на діяльності серцево – судинної і дихальної систем, призводить до ожиріння,порушенню постави, ендокринним захворюванням, знижує стійкість до інфекційних захворювань і нервово – психічних стресів.

У зв’язку із поширеністю та різноманітністю етіології гіпокінезія — є однією з найважливіших проблем.

Гіпокінезія дітей та підлітків є наслідком обмежень навчально – виховного режиму та перевантаженості навчальної програми, негативного ставлення до фізичної культури, прагнення до побутового комфорту та зручностей ( наслідування дорослих) , наявність хронічних захворювань та дефектів розвитку, звуження соціальних контактів та замкнутості в підлітковому віці тощо.

Низький рівень рухової активності має складний вплив на організм дитини. За даними А.Г. Сухарєва , в період навчання в школі дефіцит рухової активності призводить до погіршення адаптації серцево – судинної системи учнів до стандартного фізичного навантаження , зниження показників ЖЄЛ, станової сили, появи надлишкової ваги за рахунок відкладення жиру, підвищення рівня холестерину в крові. Захворюваність школярів в умовах гіпокінезії в 2 рази вища, ніж в їх ровесників з нормальним рівнем рухової активності, що зв’язано із зниженням загальної неспецифічної резистентності.

Поглиблення ознак гіпокінезії супроводжується патологічними змінами діяльності ЦНС, вегетативних функцій та обмінних процесів в організмі. Гіпокінезія в дитячому та підлітковому віці є фактором ризику розвитку серйозних порушень здоров’я надалі.

Тривале обмеження рухової діяльності є незвичним станом для дитини. Рухова активність служить не тільки засобом здійснення рухової функції , але має загально біологічне значення. Маючи тонізуючий вплив на ЦНС , рухова активність сприяє більш досконалому та « економічному» пристосуванню організму до навколишнього середовища.

Критерієм вікової норми добової активності є позитивні зміни в річній динаміці показників на рівні цілісного організму чи популяції. Як недостатність, так і надлишок рухів призводять до патологічних зсувів в організмі, росту захворюваності та несприятливих змін медико – демографічних та інших показників здоров’я населення. Найбільш доступною в практичних цілях є вікова норма добових локомоцій ( кількість кроків за 24 год.)

В НВК №24 забезпечено достатній руховий режим дня.

  • Впроваджено елементи хортингу
  • Кожного дня діти роблять ранкову гімнастику.
  • Під час навчального процесу вчителі проводять фізкультхвилинки, фізкультпаузи.
  • Уроки з фізичної культури є обов’язковими для всіх і проводяться на належному рівні.
  • Уроки ритміки.
  • Уроки проходять , як в класі так і свіжому повітрі;
  • Діти мають можливість рухатися в ігрових кімнатах;
  • В закладі діє спортивний зал, музичний зал, ізостудія, музей, кабінет англійської мови, бібліотека, кабінет психолога, два спортивних майданчика, географічна площадка;
  • Є музична і спортивна перерва;
  • Впроваджуються оздоровчі технології;
  • Діє спортивний клуб « Факел»;
  • Творчий клуб « Мальва»;
  • На протязі дня діти можуть звернутись до психолога або просто зайти до кабінету і відпочити під спокійну музику;
  • Гуртки: паперова пластика, хореографічний, поетичний, туризму, хор, « Веселкові бризки», « Ясні оченята» та інші;
  • Кожного місяця проводяться спортивні розваги;
  • Відзначаються свята ( свято «Осені», Андрія, Миколая, Новорічні свята, свято « Коляди», « Щедрівок», свято «Закоханих», Купала та інші);
  • Проводяться спортивні свята;
  • Фестивалі;
  • Беремо участь у міських змаганнях та інше.

Сольові лампи

Ми хочемо, щоб наші діти перебували в такому середовищі, де немає вірусів і бактерій, згубного радіаційного випромінювання, з нормальним мікрокліматом. На даний час, ми   створити сприятливу атмосферу в нашому закладі   за допомогою натуральних природних помічників, над якими трохи попрацювала людина. Ними є сольові лампи — це предмети домашнього інтер’єру, які виконують оздоровчу, цілющу функцію. Дані прилади виготовлені з кам’яної солі природного походження. Під час їх застосування мікроклімат в  приміщенні стає подібним до того, який панує в соляних шахтах. У процесі роботи соляних ламп повітря наповнюється частинками солі і мінералів, а також іонізується.

 Дані солі сприяють нормалізації діяльності всіх процесів в організмі людини, не надаючи ніякого негативного впливу. З цієї причини, фахівці радять застосовувати сольові лампи для того, щоб нормалізувати сон і кров’яний тиск, оздоровити організм у цілому, підвищити життєвий тонус. Дуже ефективно їх використання у дітей з ослабленою імунною системою, у тих, хто систематично хворіє ГРЗ і ГРВІ, астму, астматичний або обструктивним бронхітом, всілякими алергічними захворюваннями.

 Говорять і про лікувальний ефект сольової лампи, вона допомагає в лікуванні легеневих захворювань — астми, бронхіту, гармонізує психіку. Крім цілющих властивостей сольові лампи вражають і своєю естетикою —   приглушене світло теплих відтінків створює затишну   атмосферу і допомагає знімати нервову напругу.

  Наші учні мають змогу відчути на собі цілющі властивості сольових ламп, які розташовані в тренажерному залі. Під час занять вони дихають свіжим повітрям наповненим частинками солей і мінералів. В цьому ж приміщенні проходить робота корекційного гуртка « В здоровому тілі – здоровий дух». Учні мають змогу  оздоровитися та зміцнити імунну систему після перенесених хвороб. Займаються дихальною гімнастикою та вчаться розслаблювати свій організм, знімати тонус м’язів та напруження після уроків.

Кабінет «Основ здоров’я»

2У 2010 році  у нашому закладі відкрився кабінет ОБЖ, з метою ефективного вивчення основ здоров’я та формування в учнів здоров’язбережувальної компетентності. Кабінет гарно оснащений великими стендами, макетами,що демонструють стихійні явища природи, методичною та навчальною літературою,яка постійно поповнюється.

У кабінеті достатньо місця для того, щоб працювати в колі, проводити рольові ігри, руханки, працювати в парі, постійно переміщатися по кабінету. У неформальній атмосфері учням значно легше висловлювати свої думки, обговорювати проблеми. Учням дуже подобається працювати в групах, бути спікером, захищати проекти малювати, власноруч створювати колажі.

      Матеріалами кабінету активно користуються не лише вчителі під час уроків та в позаурочний час, а і вихователі дошкільних груп. Адже стенди містять доступну інформацію, подану у яскравих цікавих ілюстраціях,що легко сприймається і запам’ятовується дітям будь — якого віку.

       Учні 3-4 класів працюють над створенням різноманітних проектів по охороні і збереженню здоров’я. Всі проекти демонструються та зберігаються в кабінеті,за потребою використовуються колективом закладу під час уроків та занять.

Інформаційні папки кабінету ОБЖ:

  • №1 «Шкідливі звички» №2 «Здоров’ятко» інформація для батьків
  • №3 «Обережно Снід»
  • №4 «Надзвичайні ситуації»
  • №5 «Подбай про свою безпеку»
  • №6 «Правова стежина»
  • №7 «Здоровий спосіб життя»
  • №8 «Йододифіцит»
  • №9 «Дитячі проекти»

 Екскурсії

   Екскурсії — вихідний момент при ознайомленні дітей з природою: вони дають можливість спостерігати явища природи в природному середовищі, у зв’язках та відношеннях, доступних сприйняттю  дитини.

Природа, природний матеріал використовується для різноманітних видів роботи (сенсорне виховання, розвиток мовлення, образотворча діяльність, труд, фізичне виховання), для ручної праці.

Важливим засобом при ознайомленні дітей з природою є ігри з природним матеріалом, які проводяться під час прогулянок, спостережень, екскурсій -вони впливають на емоційний та фізичний стан дитини.

Таким чином, можна сказати, що природа відіграє важливу роль в становленні особистості дитини, її уважності, зацікавленості, допитливості, відповідальності за оточуюче середовище. Ознайомлення дітей з природою навчає дитину усвідомлювати необхідність збереження природи, брати посильну участь у збереженні рослин та тварин своєї місцевості; розширює словесний запас дитини, сприяє фізичному та емоційному розвитку, виховує в дитині моральні, етичні та естетичні якості; стає базою для вивчення біології, хімії, фізики, географії, астрономії в загальноосвітній школі.

Фізкультхвилинки

        Працюючи з дітьми потрібно пам’ятати що ми маємо справу з організмом, який росте і розвивається.  Для нормального розвитку дитині молодшого шкільного віку потрібно багато рухатися. Адже, як стверджує народна мудрість, «рух – це життя і здоров’я». Норма природної потреби в русі у дітей цього віку становить приблизно 1,5 – 2 години на добу.

        Проте з початком навчання у школі рухова активність дитини змінюється з відносно довільного на обумовлений строгими правилами поведінки і в результаті цього зменшується.

        Більшу частину доби дитина перебуває у сидячому  положенні: у школі під час уроків; удома, коли виконує домашні завдання, читає, переглядає телепередачі або грається у комп’ютерні ігри. При цьому дитина несе велике фізичне навантаження. Статичне навантаження вступає у протиріччя з фізичним розвитком дитини. Як наслідок – розвиток перевтоми. У дитини знижується працездатність, проявляються негативні емоції, погіршується самопочуття. Дитина скаржиться на головний біль. Дехто з дітей починає порушувати правила поведінки на уроці.

Тому при виявленні в дітей перших ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких діти б могли  виконувати нескладні фізичні вправи.

      Фізкультхвилинка включає вправи, добре знайомі дітям і легкі для виконання, які виконуються в середньому темпі. Тривалість фізхвилинки 2-3 хвилини.

      Вправи мають добиратися таким чином, щоб протягом дня цілеспрямовано навантажувалися і розслаблялися різні групи м’язів дітей: плечового пояса, спини, тазостегнових суглобів. Необхідно включати в комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи на координацію рухів, гімнастику для пальців, можна з використанням природних матеріалів (горіхів, каштанів…).

      Щоб процес виконання фізхвилинок був цікавим для дітей, необхідно час від часу їх змінювати, виконувати їх під музику, включати танцювальні рухи.

       Дітям подобаються фізкультхвилинки, які супроводжуються віршованими текстами. Щоб у дітей не збивався ритм дихання, їхні рухи були точними і сильними, при проведенні таких фізкультхвилинок учитель промовляє текст, а діти виконують вправи. При цьому правильно підібрана фізхвилинка може виконувати не тільки фізичну, а й навчальну функцію.

       Чим більшим є статичне навантаження, тим частіше й активніше потрібно робити фізичні вправи. В першому класі необхідно проводити по дві фізкультхвилинки  — на 10-ій  і 20-ій хвилині кожного уроку (одна з них має бути або гімнастика для пальців, або гімнастика для очей залежно від навчального навантаження). Але якщо діти швидко стомлюються,  можна провести і три фізкультхвилинки протягом уроку (особливо в першому півріччі ).

      Не потрібно забувати про відпочинок і під час виконання дітьми  домашніх завдань. У групі подовженого дня фізкультхвилинки організовує вихователь, а вдома – батьки чи дитина самостійно.

Хортинг

  Популяризація і підвищення ролі фізичної культури та спорту, патріотичне виховання, залучення дітей та юнацтва до здорового способу життя, відвернення їх від шкідливих звичок, виховання особистості в дусі добропорядності, патріотизму та любові до своєї Батьківщини, ось основна мета хортингу, а з цим і основна задача педагогів. Поєднання культу фізичної досконалості, високої моралі та духовності    в дусі патріотизму основна ідея виховання сучасного покоління. Створення сильного й здорового суспільства на багатовікових традиціях, які передавалися з покоління в покоління; на основі традиційних духовних цінностей українського народу. Сьогодні ми є громадянами і патріотами України, завтра на наші місця прийде вихована нами молодь, тому від наших зусиль, від того, як ми передамо вчення та культурні традиції українського народу залежить, якою буде Україна, суспільство нового покоління, а загалом і розвиток нашої держави.

     Хортинг – це спосіб життя,       особливий погляд на навколишню дійсність. Першою задачею, якого є виховання людини духовної, створення багатого внутрішнього світу. Тільки через досягнення внутрішньої гармонії людина може направити свою життєву енергію на досягнення поставленої мети.

     У першу чергу спортсмен хортингу вчиться керувати собою, своїми емоціями і бажаннями, намірами і вчинками. Він завжди несе відповідальність за свої рішення і дії. Головне, чому вчитель повинен навчити учня уміння ставити цілі і досягати їх. Це уміння приходить разом з формуванням світогляду на здоровий спосіб життя та всебічну фізичну підготовленість  дитини до різноманітної діяльності, формування фізичної досконалості.

   Оздоровчий хортинг  сприяє вихованню  життєво важливих рухових навичок, а також надає красу рухам, граціозність і точність. Він забезпечує розвиток і психофізичних якостей, таких, як  спритність, швидкість, сила, гнучкість, витривалість, формує волю, дисципліну, розвиває пам’ять, мислення.  Специфічним завданням оздоровчого хортингу є формування правильної постави, забезпечення природної потреби в рухах, привиття культурно – гігієнічних навичок.

    Оздоровча програма хортингу може поширюватися на всі вікові групи, від дітей раннього дошкільного віку до літніх людей. Вправи оздоровчої системи розроблюються так, що підходять до людей різної фізичної підготовленості і є першим етапом до розвитку резерв свого організму. Збагатившись новими знаннями,  дитина може реалізувати свої можливості та природні здібності.

Кожному педагогу відомо, що дитині властива природна потреба в рухах. Проте впродовж багатьох останніх років ми спостерігаємо, що, з однієї сторони, роль рухової діяльності в цілісному розвитку дітей є цілком очевидною і не потребує щоразу особливого обґрунтування. З іншої сторони, саме рухова активність займає досить скромне місце у житті учнів. На думку професора О.Д. Дубогай, м’язове голодування для дитини більш небезпечніше, ніж кисневе чи харчове, адже його важче розпізнати, а тим більше виправити порівняно із  задоволенням потреби в повітрі та їжі.

          Переді мною, як вчителем фізичної культури,  стоїть першочергове завдання – це зміцнення здоров’я дітей.  Здорову дитину легше виховувати, вона швидше оволодіває необхідними вміннями та навичками. Здоров’я дитини – це гармонійний розвиток усіх її фізіологічних систем, і забезпечити його може оптимальна рухова діяльність. « Рух за дієвістю свого впливу може замінити будь – які ліки, але всі лікувальні засоби світу не в змозі замінити дії рухів» — стверджував французький лікар 28 століття Тіссо.

   Проблема рухової активності в наші дні набула особливої актуальності, «Хвороби століття» стають більш звичними супутниками дитинства, спричинені вони недостатньою фізичною активністю, нервовим напруженням, екологічним станом тощо. Діти ведуть пасивний образ життя вдома, найбільш звичним заняттям  у вільний час для них є сидіння перед телевізором та комп’ютером, що значно знижує питому вагу їхньої рухової активності. На сьогоднішній день діти часто перебувають у стані між здоров’ям і хворобою. У них спостерігаються або підвищене збудження або кволість та загальне пригнічення, перевтома, порушення сну, все це призводить до функціональних порушень у нервовій системі та зниження працездатності. А через невміння поновлювати та підтримувати працездатність організму, починаючи з дитячого віку, у дитини на все життя підривається здоров’я, зменшується здатність до регулярної продуктивної діяльності. Тому так важливо усвідомити дорослим роль рухової діяльності у житті школярів. Якщо дитина вправна, спритна, рухлива, то це основа для її подальшого розумового розвитку. Тому пріоритет  у вихованні та розвитку дитини належить руховій діяльності. Активність дітей в руховій сфері пробуджується, організовується та спрямовується дорослими.

     Повноцінний фізичний розвиток залежить від активної життєвої позиції школяра, рівня та різноманітності його рухової діяльності. Одним з дійових засобів фізичного виховання дитини є фізичні вправи. Маючи природну потребу

 в рухах, дитина отримує насолоду від самого процесу виконання фізичних вправ. Вона не втрачає нагоди побігати, пострибати чи полазити. Задовольнити потребу дитини в рухах мені допомагають різні фізичні вправи: основні рухи, рухливі ігри, загально — розвивальні вправи, ранкова гімнастика, розваги, спортивні свята, танцювальні рухи, фізкультурні забави тощо, до яких також входять вправи з елементами хортингу.  Позитивні емоції, інтереси та їх задоволення відбуваються в процесі систематичних занять руховою діяльністю. Поступово у наших учнів та дошкільників сформується звичка до щоденних занять фізичною культурою.

   Важливу роль в організації спеціальних дитячих вправ хортингу грає навчання, в процесі якого виховується вміння оцінити свої рухові можливості, засвоїти загальні закономірності рухової діяльності. Основні технічні елементи базової техніки хортингу спрямованні на зміцнення здоров’я, загальну фізичну підготовленість, загартування організму, виховання правильної постави, зміцнення внутрішніх органів.

     У зміст основних технічних елементів техніки хортингу входять стройові вправи, загально – розвивальні вправи та елементи техніки з хортингу. Заняття можуть проводитися і на відкритому майданчику з використанням спортивного інвентарю.  Під впливом основних технічних елементів з хортингу поліпшується  діяльність внутрішніх органів, зміцнюється нервово – м’язовий апарат. Вітчизняні вчені вважають техніку хортингу важливим чинником підвищення працездатності, одним з найкращих засобів активного відпочинку. Основні технічні елементи хортингу мають великі можливості для вирішення оздоровчих, освітніх і виховних завдань. Це відкриває перед педагогом невичерпні можливості творчого підходу до підготовки дітей, збагачення їх системою спеціальних знань, умінь і навичок оздоровчого хортингу.

Календар
Ноябрь 2017
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
« Окт    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930