Навчально-виховний комплекс № 24

"Дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад І ступеня"

Завдання, методи і прийоми при ознайомленні дошкільників з репродукціями художніх картин

У процесі ознайомлення дошкільників з репродукціями художніх картин розв’язуються такі завдання:

  • формування здібностей художнього бачення картини;
  • формування цілісного емоційного сприймання її змісту;
  • розвиток естетичних уявлень і почуттів;
  • виховання оцінювального сприймання змісту картин;
  • збагачення словника яскравими образними виразами, епітетами, метафорами, порівняннями.

 

Методи та прийоми, які використовуються при ознайомленні з творами образотворчого мистецтва:

  • розглядання репродукцій картин чи серії картин, ілюстрацій під керівництвом вихователя;
  • пояснення (в ході перших бесід для уточнення деталей);
  • мовчазне сприймання картини;
  • створення ситуації виклику (непряме запрошення дитини до самостійних дій, провокування і спонукання дітей до активності за рахунок надання їм нових можливостей);
  • запитання вихователя за змістом картини;
  • бесіда за змістом твору;
  • самостійні висловлювання дітей;
  • складання описових розповідей про певні частини картини;
  • розповідь вихователя;
  • уточнення, пояснення, доповнення;
  • читання віршів, уривків прозових творів, які по змісту співпадають з певним твором живопису;
  • виставки художніх творів на ту чи іншу тему чи виставка творів одного художника;
  • вікторина на закріплення знань про художників та їх твори;
  • екскурсії в музеї, на виставки, у картинну галерею;
  • самостійне розглядання дітьми ілюстрацій, репродукцій картин, тематичних альбомів (наприклад, «Творчість М.Приймаченко»);
  • пригадування картин, літературних творів за подібністю;
  • порівняння, зіставлення зображеного на картині з власним досвідом;
  • знаходження фрагмента, зображеного на картині, відповідно до опису вихователя чи художнього слова;
  • «входження» дітей у світ картини; виокремлення об’єктів, зображених на картині, та встановлення різного рівня залежностей між ними (хмаркою — небом, гілкою — стовбуром, снігом — ялинкою тощо);
  • занурення в образ людини на портреті;
  • «уявна подорож» за змістом картини;
  • персоніфікація неживих об’єктів; (Наприклад: «Я — річка, Я багато чого бачу на своєму шляху, бо течу по горах і долинах, через ліси і поля, міста і села»…);
  • уявлення себе на місці конкретного героя та розповідь від його імені (що він відчуває, як би він себе повів…);
  • метод адекватних емоцій, які відповідають стану зображеної людини;
  • інтерактивний метод «мікрофон»;
  • метод акцентування на частинах зображеного (очі, руки, обличчя, одяг, взуття тощо);
  • експериментування з картиною (заміна героїв, зміна зовнішнього вигляду героя, внесення в картину нових елементів, вилучення об’єктів живої-неживої природи тощо);
  • складання віртуальних (уявних) діалогів між героями картини;
  • вихід за межі зображеного на картині (Що відбувалося до, і що могло б відбутися з героями, природою, погодою після зображеного на картині);
  • уявне обстеження картини (відчути запах, почути звуки, доторкнутися до предмета чи об’єкта тощо);
  • метод багатоканальної діяльності (задіюванням різних аналізаторів при сприйманні картини);
  • вирішення проблемних завдань за змістом картини (- Як ви здогадалися? Що могло б статися далі? В яку пору дня художник малював картину? Який настрій був у художника? Якою була погода?); інтерактивний метод «Дерево рішень» або метод розв’язання проблем;
  • придумування своєї назви картини (пошук іншої, біль вдалої і точної назви твору живопису);
  • ствердження — провокація (навмисна помилка вихователя при описі картини чи її частини);
  • метод творчих завдань (Наприклад, порівняти вираз обличчя мами до того, як ти зробив приємне або неприємне, і після цього);
  • введення нового героя (об’єкта) в картину;
  • порівняння 2-3 картин за змістом;
  • опора на власний досвід дитини (прийом апперцепції);
  • метод музичного супроводу;
  • пластичний етюд (дітям пропонується увійти в стан героя: повторити його позу, міміку, а потім розповісти про свої відчуття);
  • придумування компліментів (яблуку, вазі, листочку, берізці, річці тощо);
  • дидактичні ігри («Впізнай за описом», «Яка картина зайва», «Вистав натюрморт», «Склади з частин ціле», «Знайди розбіжності», «Спільне-відмінне» та ін.); тощо.

За допомогою цих методів і прийомів ознайомлення з картинами закладається базис особистісної культури дошкільника. Дитина усвідомлює себе суб’єктом творчості, митцем, здатним не лише відтворювати здобуті враження, а й переносити їх у життя, збагачувати власним досвідом.