Навчально-виховний комплекс № 24

"Дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад І ступеня"

Вимоги до добору іграшок в ДНЗ

a3975fe50dd1Добір іграшок для дітей у дошкільних навчальних закладах

Неможливо уявити дитинство без іграшок. Саме іграшки є неодмінним елементом предметного розвивального середовища у дошкільному навчальному закладі. Тож підходити до їх добору треба системно, виважено, дотримуючись певних правил і принципів.

Іграшки необхідно добирати з урахуванням вимог Типового переліку обов’язкового обладнання навчально-наочних посібників та іграшок у дошкільних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11 вересня 2002 р. № 509 (далі — Типовий перелік, див. Додаток), а також з урахуванням методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України: «Підбір і використання іграшок для дітей раннього віку у дошкільних навчальних закладах» від 17 березня 2006 р. № 1/9-153 та «Підбір і використання іграшок для дітей дошкільного віку в дошкільних навчальних закладах» від 18 липня 2008 р. № 1/9-470. Варто зауважити, що у Типовому переліку запропоновано не конкретні ігрові матеріали, а лише їх типи.

Принципи добору іграшок

Сьогодні вітчизняний промисловий ринок пропонує спожи¬вачам неймовірне розмаїття іграшок. Зорієнтуватися у ньому не так просто. Треба пам’ятати, що іграшки варто вибирати не лише за їх зовнішнім виглядом, а, насамперед, за їх безпечністю та корисністю для дітей. Саме тому дотримання принципу безпечності під час добору іграшок є найголовнішим.

Окрім того, необхідно дотримуватися й таких принципів, як:

 зручність у використанні;

 відповідність віку дітей;

врахування індивідуальних особливостей.

Особливу увагу варто приділяти добору іграшок для дітей раннього віку, оскільки вони є найбільш незахищеними та вразливими.

Безпечність

Яка іграшка може бути небезпечною для дітей? Та, яка зроблена з вибухонебезпечних та легкозаймистих, шкідливих матеріалів, у якої є гострі краї, дрібні деталі, що їх можуть проковтнути діти. Небезпечними для дітей є й транспортні іграшки з недосконалою гальмівною системою. Власне, цей перелік небезпек, пов’язаних з неякісними іграшками, можна продовжувати й продовжувати. Тому, щоб убезпечити від них дітей, треба памятати, що:

  1. іграшки та ігри, призначені для складання цілого з частин, виконання різних ігрових функцій повинні мати інструкції, схеми користування, надруковані на упаковці, окремому аркуші або у вигляді брошури;
  2. в інструкції (керівництві, схемі щодо користування іграшками, іграми) або на споживчій упаковці мають бути вказані правила та види оброблення іграшок (ігор) — миття, чищення, дезінфекція та їх утилізація за потреби;
  3. декоративне та захисне покриття іграшок та ігор має бути стійким до дії слини, поту та вологої обробки із застосуванням нейтрального мила — дитячого або господарчого;
  4. іграшки та ігри не повинні мати відчутного запаху;
  5. збірно-розбірні ігри для дітей до трьох років (піраміди, набори кілець, кульки на стержнях тощо) не повинні мати деталей розміром менше від 30,0 мм.

Обов’язковою умовою для придбання іграшок є наявність документів, які засвідчують їх безпечність для здоров’я дітей. Це «сертифікат відповідності» або «сертифікат якості». Крім того, кожна іграшка має супроводжуватися висновком санітарно-епідеміологіч¬ної експертизи.

Також іграшки мають бути зручними у використанні, тобто такими, які діти можуть легко тримати у руках і гратися ними без допомоги дорослих.

Іграшки варто зберіг’ати на низьких стелажах, у пересувних ящиках на колесах, у пластикових контейнерах (коробках), щоб діти могли їх вільно брати. Це також дасть змогу компактно скласти іграшки, щоб вони не заважали та не створювали ситуацій, у яких діти можуть завдати шкоди собі чи іншим дітям. Для іграшок з великою кількістю деталей у комплекті (конструктори, будівельні набори, розрізні картинки тощо) варто передбачити багаторазові упаковки з міцного поліетилену, тканини, пластику, деревини.

Під час добору іграшок необхідно дотримуватися принципу відповідності іграшок віку дітей. Адже у дошкільному віці відбува¬ється поступовий перехід від предметної діяльності (у 2-3 роки) до рольової (у 3-5 років) та режисерської (у 5-6 років) гри з власним сюжетом.

Молодші дошкільники, які лише оволодівають спільною грою, потребують більшої кількості однакових іграшок. Образи мають бути досить умовними, з акцентом на окремих характерних деталях (піднімається кузов самоскида, відкриваються дверцята плити тощо). Розмір іграшок має бути досить великий, найближчий до розміру реальних речей. Ляльки та м’які іграшки повинні мати максимум рухливих деталей, щоб «уміти» сидіти, лежати, ходити за руку з дитиною. Для дітей старшого дошкільного віку варто добирати менші іграшки: середнього (10-30 см) та дрібного (5-10 см) розмірів, що дає дітям змогу розгортати режисерські ігри. Великої цінності набувають ігрові набори різної тематики, що сприяють розвитку ігрових інтересів дітей.

У всіх вікових групах мають бути поліфункціональні ігрові матеріали (надувні та м’яконабивні модулі, елементи будівельних наборів, конструкторів), які дають дітям змогу самостійно модифікувати ігровий простір.

Іграшки, що провокують жорстокість, насилля, ранні сексуальні прояви, цинічне ставлення до людського життя, — це табу для дітей.

Добираючи іграшки, необхідно враховувати індивідуальні особливості розвитку кожної дитини. Іграшки мають відповідати потребам хлопчиків і дівчаток; рівню розвитку дітей; їхнім уподобанням та бажанням. Реалізація цього принципу також сприяє повноцінному розвитку кожної дитини, її розумінню себе як конкретної особистості у певному колективі.

Виважений підхід до добору іграшок (їхнього змісту, зовнішніх характеристик) дає змогу захистити дітей від потенційно шкідливої продукції