Навчально-виховний комплекс № 24

"Дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад І ступеня"

«Твої права та казкова країна»

 «Твої права та казкова країна»

(бібліотечний урок)

 

Бібліотекар: Нефьодова К.Р.

 Мета. Розповісти учням про їхні права й свободи, визначені Конвенцією про права дитини; навчити правильно реалізовувати свої права; виховувати в учнів поважне ставлення до власної особистості та інших.

Обладнання. Плакат «Календар правових дат», роздруковані пам’ятки «Знати потрібно дорослим і дітям», мультимедійна дошка, презентація «Наші права — щасливе дитинство», книжкова виставка «Знай свої права, дитино».

Епіграф:

Людина — найцінніший скарб.

Кожен із вас — особистість,

і саме такої людини, як ви,

більше на Землі немає і не буде.

У мене на столі є чудова скринька, у ній зараз — найцінніший скарб нашої планети Земля. Я вас заінтригувала, хочете дізнатися що тут таке? Хто з вас хоче побачити, може зазирнути, але поки що не розказувати, кого там побачить (саме кого, а не що). Так кого ж ви побачили в чарівній скриньці? (Відповіді дітей). Ви побачили там себе, оскільки на дні було дзеркальце.

У дзеркалі ви побачили себе — людину, найголовніший скарб нашої планети. Кожен із вас — неповторна особистість, цілий Всесвіт, і він унікальний, тому що ніколи і ніде не може повторитися. Але пройшло не одне тисячоліття, поки людство усвідомило неповторність кожного і ухвалило закони, які оберігають людину, її життя й індивідуальність. Отже, з чого все почалося.

Давним-давно, ще в стародавні часи, у людей була необхідність відстоювати свої права. Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покров який бажав би допомогти їй у вирішенні суперечок.

Тривалий час діяв неписаний закон: «Хто багатий, той правий». Але коли виникли перші держави, правителі яких прагнули встановити загальний порядок і норми життя для всіх громадян, у людське суспільство прийшов новий закон права. Тепер держава ставала на захист і сильного, і слабкого. Головним критерієм права стала справедливість. а не сила.

Минали століття. Держави створює розросталися, процвітали або гинули. Чому? Як свідчить історія, правителі й уряд не завжди піклувалися про свій народ. Так, оголошуючи сусідній країні війну чи приймаючи яке-небудь політичне рішення, правитель прагнув задовольнити лише свої інтереси й зовсім не замислювався над долею простих людей. Отже, людству потрібно було щось вирішити, знайти такого захисника, який міг би примусити державу поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них.

Місію такого захисника взяла на себе міжнародна організація ООН, створена в 1945 році з метою вирішення будь-яких конфліктів та суперечок між країнами не воєнним, а мирним шляхом за столом переговорів. Одним із її засновників була й Україна.

А 1948 року держави, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини — документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечити громадянські права й свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотримуватися своєї релігії й багато іншого.

Загальна декларація прав людини — важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей загалом — і жодного слова про дітей. Але ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави.

Саме тому в 1989 році ООН прийняла окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». Конвенція — це міжнародна угода. У ній держави беруть зобов’язання дотримуватися прав кожної дитини. І наша держава також підписалася під цим документом, а отже, пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.

Сьогоднішні діти — це майбутні дорослі XXI століття, і наше завдання допомогти вам засвоїти соціально-правові принципи, які закріплені в Конвенцій ООН про права дитини.

Ведуча. Але нам хотілося б дізнатися чи добре ви знаєте, пам’ятаєте свої права і чи вмієте їх правильно реалізовувати?

Давайте проведемо «Казкову правову вікторину» і на прикладі героїв відомих вам казок спробуємо роз’яснити статті Конвенції про права дитини.

  1. Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер. Яке право порушено стосовно Попелюшки? (Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають їхньому віку).
  2. Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, Червона Шапочка зустріла Вовка, який сказав, що він чуйний, добрий, що також хоче провідати хвору бабусю. Вона повірила. Вони вирішили позмагатися: пішли різними дорогами, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк випередив її, обманом вдерся до хати, з’їв бабусю, а потім і Червону Шапочку. Які права дитини порушив Вовк? Чи потрібно спілкуватися з незнайомими людьми? (Вовк порушив головне право дитини — право на життя, також незаконно ввірвався до чужої оселі).
  3. Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників. Яке право Гаррі порушено? (Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю (кореспонденції).
  4. Казка Г.Х. Андерсена «Дюймовочка». Який злочин учинили проти Дюймовочки окремі персонажі цієї казки?

а) шахрайство;

б) вбивство;

г) викрадення;

д) розбій.

  1. Мультфільм «Ну постривай!» Чи правомірно діяв Вовк, хапаючи чужі транспортні засоби і кидаючись у погоню за Зайцем?

а) так;

б) ні;

в) у нього не було іншого виходу.

  1. Казка О. Толстого «Золотий ключик». Які персонажі займалися у казці шахрайством?

а) пудель Артемон і папа Карло;

б) Буратіно і Мальвіна;

в) кіт Базиліо і лисиця Аліса.

  1. Чи скоював якесь правопорушення кіт у чоботях?

а) так;

б) ні;

в) залежно від того, під яким кутом зору подивитися.

  1. Як називалася країна, в яку шахраї водили Буратіно?

а) Країна Бовдурів;

б) Країна Телепнів;

в) Країна Дурнів.

  1. Який злочин учинив Кощій Безсмертний проти Василиси Прекрасної?

а) канібалізм;

б) шахрайство;

в) викрадення;

г) розбій;

д) хуліганство;

е) вбивство.

  1. Чи порушив закон Буратіно своїм небажанням учитися?

а) ні;

б) так;

в) це його особиста справа.

  1. Казка «Червона Шапочка». Допоможіть дівчинці та вовку обрати найбільш оптимальний для кожного з них і правомірний варіант.

а) для Червоної Шапочки настає заборона ходити одній по лісу;

б) вовк вивчає Кримінальний Кодекс і діє правомірно;

в) дівчинка засвоює прийоми рукопашного бою та займається легкою атлетикою;

г) вовк стає вегетаріанцем;

е) вовк перетворюється у серійного вбивцю.

  1. Казка Г.Х, Андерсена «Снігова Королева». Який злочин учинила Снігова Королева?

а) хуліганство;

б) шахрайство;

в) розбій;

г) викрадення;

д) вбивство.

  1. Казка «Колобок». Чи порушували права Колобка дід та баба?

а) ні в якому разі;

б) так, порушували;

в) дорослі завжди праві.

  1. Мультфільм «Ну постривай!». Хто із звірів у цьому мультфільмі виконував роль міліціонерів?

а) ведмеді;

б) носороги;

в) слони;

г) гіпопотами;

д) мамонти;

є) черепахи.

  1. Хто з тварин у казці «Колобок» учинив найнебезпечніший злочин?

а) вовк;

б) лисиця;

в) ведмідь;

г) слон.

  1. Що необхідно казковому персонажу Змію Гориновичу?

а) знати правила дорожнього руху, мати посвідчення водія;

б) кулінарні рецепти;

в) дотримання правил пожежної безпеки, вогнегасник;

г) знати правила польотів і мати посвідчення пілота.

  1. Казка «Вовк і семеро козенят». Який злочин учинив вовк?

а) хуліганство;

б) шахрайство;

в) викрадення;

г) вбивство з канібалізмом.

«Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» — ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама не права. Зазвичай заява про особисті права є виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи натомість.

І зараз, друзі, перед вами будуть розіграні ситуації, у яких діти недоречно заявляють про свої права. Ваше завдання — визначити, чому той чи інший герой не правий. Що б ви на місці дорослого виповіли йому? А можливо, він усе ж таки правий у своїх вимогах?

Учитель (звертається до учня). Скажи, будь ласка, чому ти неготовий до уроку?

Учень. Я вирішив зовсім не відвідувати ваші уроки математики. Вони мені не цікаві, до того ж я збираюся після школи вступати до гуманітарного ВНЗ.

Учитель. Але шкільну програму з математики ти маєш вивчати.

Учень. У такому випадку я вимагаю, щоб мене навчав інший учитель. Ви — занадто суворі, хоча самі, на мою думку, не дуже добре знаєте предмет, який викладаєте.

Учитель. Ти поводишся зневажливо й дуже грубо. Я змушена викликати твоїх батьків.

Учень. Це не грубість, а моя думка. Я маю право вільно висловлювати свої погляди з будь-яких питань, що стосуються мене.

Звичайно, ми добре розуміємо, як неприємно, коли твоїх батьків викликають до школи. І, звичайно, ми вільні у висловлюванні власних думок. Проте закон у цьому випадку на боці вчителя. Подумайте, чого не можна припускатися, заявляючи про свої права? (Відповіді учнів).

(Дійсно, Конвенція визнає за дитиною право вільно висловлювати власні думки, але це право обмежується в деяких випадках. Зокрема, якщо висловлювання власної думки завдає шкоди репутації та гідності іншої особи).

Гра «Права та обов’язки»

Сигналізуй відповідними картками: права, обов’язки.

- Берегти книги;

- дотримання правил руху;

- старанно вчитися;

- навчатися;

- ігри, відпочинок, розваги;

- піклуватися про життя, здоров’я;

- користуватися бібліотекою, спортзалом;

- охороняти природу;

- дотримуватися правил поведінки.

Гра «Так чи ні»

Так – плескаємо

Ні – тупаємо

- Кожна людина має своє ім’я

-  Можна бити дитину

- не можна відвідувати лікарів

- всі діти рівні між собою

- не можна ходити до школи

- можна примушувати дитину тяжко працювати

- можна ображати  дітей

- треба жити в злагоді і мирі

- поважати своїх батьків

Отже, давайте підсумуємо сьогоднішню зустріч. У кожного з нас є права, і ми повинні добре знати їх, щоб захистити себе, якщо хтось хоче нас образити. Але слід знати не лише свої права, але й обов’язки. Прагнучи відстояти свою свободу, не утискайте свободу інших.

Гра «Мікрофон»

- Що таке щастя?

- Які люди живуть на острові?

- Уяви себе жителем острова Щасливого.

- Яким ти бачиш себе у майбутньому?