Навчально-виховний комплекс № 24

"Дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад І ступеня"

Ознайомлення дітей з природою влітку в дошкільному навчальному закладі.

Молодша група: Зміст програми. Програма передбачає, щоб діти дістали чуттєві уявлення про літні явища в природі (жарко, багато квітів, літають метелики, стрибають жаби); навчились називати одне-два дерева, кілька рослин у своєму квітнику, на лугу або в лісі, фрукти і овочі; привчались поливати квіти на клумбах і бережно ставитись до них.

Під час про гулянок вихователь продовжує звертати увагу дітей на погоду (світить сонце — жарко, йде дощ, вітер).Улітку діти майже весь час проводять на повітрі. Це дає можливість провести на ділянці дитячого садка багато ігор і спостережень. Роздавши дітям пісочники і лопаточки, організовують гру з піском. Пересипаючи його, припліскуючи лопаточкою, діти засвоюють, що сухий пісок розсипається, що «пиріжки» можна робити тільки із сирого.

Для ігор з водою на ділянку виносять миски або ставлять на підставки ночви. Тут діти миють камінці, пускають човники наливають воду в пляшечки, спостерігають, що вода розливається і її можна налити в посуд. Під час поливання грядок і клумб діти знову спостерігають, як біжать струминки води з поливальниці. Так вони ознайомлюються з деякими властивостями твердих і рідких природних тіл.

Ознайомлення з явищами в живій природі. Щоб збагатити уявлення дітей про рослини, вихователь кілька разів протягом літа оглядає з дітьми земельну ділянку, привертає їх увагу до квітника, городу і саду, показуючи появу квіток і плодів, ріст рослин. Наприклад, коли з’являться перші квітки, вихователь, звертаючись до дітей, називає рослину: «Дивіться, яка красива квітка. Якого вона кольору? Це

маргаритка. А де ще маргаритки?». Наступний огляд квітника проводять, коли зацвітуть гвоздики, нагідки та інші рослини.

Середня група: Зміст програми. За програмою вимагається підвести дітей до початкового поняття про літо (сонце дуже гріє, жарко, багато трав і квітів, літають метелики, достигають ягоди).

Діти повинні розрізняти по дві-три рослини свого квітника і лук (ромашку, дзвоники, кульбабу); знати, що риби живуть у річці (озері, ставку), мають плавці, хвіст і плавають; що жаба стрибає по траві, плаває у воді, ловить мух язиком.

Треба, щоб діти набували навичок по догляду за рослинами і тваринами в кутку живої природи і на земельній ділянці.

Озн. В неживій природі. Під час прогулянок педагог продовжує привчати дітей спостерігати за погодою, звертає їх увагу на сонце, вітер, опади. Діти відмічають, що влітку сонце дуже гріє, жарко, встановлюють залежність їхнього одягу від погоди.

Граючись з водою (в басейні, мисці, кориті), а також під час купання, діти нагромаджують чуттєвий досвід, пов’язаний з властивостями води, спостерігають, що одні предмети (човники, легкі іграшки) в ній плавають, інші (камінці) тонуть.

Озн в живій природі. На початку літа, поки ще не скошена трава, проводять кілька екскурсій на луки для ознайомлення з квітами. Підійшовши до луки, треба звернути увагу дітей на його красу: серед високої зелені трави багато квітів. Нехай діти зберуть їх і понюхають.

Розбираючи квіти, треба назвати ті з них, які з’явились на луці після останньої екскурсії, і визначити забарвлення квіток. Можна пригадати коротенькі вірші, в яких описується зовнішній вигляд квіток, наприклад: «Ой дзвіночки ви мої, квіти степовії, чом на мене задивились, темно-голубії?»

Треба простежити за кульбабою: відкриванням і закриванням її квіток, появою пушинок з прикріпленими до них плодиками. Бажано вивчити з дітьми вірші Є. Сєрової «Дзвоник»:

Всі дзвіночки голубі

Поклонилися тобі.

Будьте ж і ви, діти,

Ввічливі,

Як квіти, і «Кульбаба»:

А кульбаба в полі

Росла в жовтій льолі.

Виросла — наділа

Плаття біле, біле,

Ніжне та нарядне,

Вітрові підвладне.

Треба простежити, як метелики літають з квітки на квітку. Двох-трьох метеликів, яких обережно зловили діти або вихователь, вміщують у садок. Тут їх зручно розглядати; треба звернути увагу на красиве забарвлення крил, на те, як пересуваються метелики по рослині. Після цього метелика випускають і спостерігають, як він, розкриваючи крила, летить і як, сідаючи на квітку, складає їх.

Протягом літа проводять кілька екскурсій до річки, ставка чи озера.

Біля піщаного берега річки звичайно плаває багато дрібних рибок, яких легко виловити. Пустивши їх у миску з водою, розглядають, як вони плавають (ворушать плавцями і хвостом). Потім рибок випускають у річку, залишивши тільки тих, які потрібні для кутка живої природи.

Треба дати можливість дітям погратися на березі водойми з піском, камінцями, черепашками. Розбираючи їх за величиною і кольором, кидаючи у воду, діти встановлюють, що камінь твердий, важкий, тоне у воді.

Наприкінці літа, щоб уточнити уявлення дітей про літні явища в природі, проводять заняття, під час якого розглядають картину «Влітку в парку» (із серії «Чотири пори року»).

Ознайомлення з вирощуванням рослин. Для ознайомлення дітей з ростом і розвитком рослин проводять кілька разів за літо екскурсії по квітнику, городу і саду. Під час екскурсій звертають увагу на зміни в рості рослин, на появу квіток і плодів, на збільшення коріння. При цьому оцінюють уміння дітей доглядати за рослинами.

Праця в кутку живої природи і на земельній ділянці. Діти продовжують виконувати щоденні доручення по догляду за рослинами і тваринами в кутку живої природи і на ділянці (поливають рослини, годують риб і жабу).

Старша група Програмою передбачено збагачення поняття «літо» конкретними уявленнями про явища в природі і про діяльність людини: сонце довго світить, день довгий, жарко, бувають грози, з хмар іде дощ; у лісі збирають ягоди, гриби (знати назви їстівних грибів); на луці багато трав і квітів (розпізнавати і правильно називати 4—5 рослин); косять траву, сушать і збирають сіно на зиму; в полі вирощують і збирають жито (овес, кукурудзу, пшеницю, льон); на городах достигають овочі. Діти повинні вміти користуватись поливальницею (поливати грядки і клумби);, виполювати бур’ян, збирати овочі й насіння. Озн. в неживій природі. Щодня під час прогулянок вихователь звертає увагу дітей на небо (безхмарне, хмарне). Спостерігаючи дощ, встановлюють, що він іде з хмар. Можна загадати дітям загадки:

Білосніжна вата плине вище хати, А чим вата нижче, то і дощик ближче.(Хмара)

Щоб збагатити уявлення дітей про водойму, в старшій групі, як і в середній, проводять екскурсії до річки, озера або ставу.На березі організовують ігри з водою і піском (влаштовують гатки, споруджують будівлі з піску), збирають камінці і грають з ними (розкладають їх за величиною, кольором; кидають камінці різної величини у воду і спостерігають за появою на її поверхні кругів).Озн. в живій природі. Збирання ягід — одне з найулюбленіших занять дітей. Коли починають достигати суниці, дітей приводять з невеликими кошиками на те місце в лісі, на якому вони бачили під

час минулої екскурсії квітки суниць. Знайшовши стиглі плоди, треба показати їх усім дітям, попередивши, що збирати можна тільки червоні ягоди.

Під час відпочинку розглядають кущі суниць, пригадують, які в них були квітки. Доречно прочитати вірш Є. Трутневої «Суниці»:

На поляні поміж глиці

Зацвіли в ліску суниці,

Невеличкі чарівнички,

Мов ті ясоньки-сестриці.

Наприкінці літа проводять екскурсію в ліс і збирають гриби.

Вихователь називає їстівні гриби, звертає увагу на їх забарвлення і форму, вчить, як їх треба збирати: не висмикувати, а відламувати біля землі.

Під час збирання грибів дітей навчають відрізняти їстівні гриби від отруйних. Зібрані гриби під час відпочинку сортують за видами (білі, маслюки, сироїжки та ін.) і розкладають у різні купки або кошики. Коли діти розглянуть гриби, повторюють їх назви. Потім проводять гру «Впізнай гриб за описом» Під час екскурсій на луки звертають увагу дітей на буяння трав і називають 4—5 рослин. Під час збирання квіток цих трав, вихователь запитує про їх забарвлення, запах, форму, місце, де вони ростуть. Коли можна, він пояснює походження назв (дзвоники, подорожник і т. д.). Такий прийом активізує мислення дітей. Пізніше на луці можна послухати, як стрекочуть коники, простежити за їх рухами, зловити комаху і розглянути її задні ноги.

Бесіда про луки, ліс і водойму. Щоб уточнити уявлення, що їх діти дістали під час прогулянок і екскурсій, проводять бесіди або пропонують дітям розповісти про те, що вони бачили на луці, в лісі, на водоймах. На цих заняттях використовують картини із зображенням лісу, луки, річки, натуральні об’єкти, зібрані під час прогулянок і екскурсій, а також маленькі картинки із зображенням рослин і тварин.

Ось приблизно за якими запитаннями можна провести бесіду про луки: «Що ми бачили на луці?»; « «Які квіти ми збирали налуці?»; «Яких тварин ми бачили на луці?»; «Що робили метелики на лугу?»: «Що робили люди на луці «Для чого люди косять траву?». У бесіді можна використати ігровий прийом, запропонувавши дітям назвати все зелене (червоне або жовте), що вони бачили на луці, в лісі або біля водойми.

Для закріплення знань про рослини городу, квітника, лук і розвитку спостережливості проводять дидактичні ігри.

Листя рослин розрізняють у грі «Впізнай, з якої рослини листок». Вихователь розглядає разом з дітьми листки городніх рослин, звертає увагу на їх поверхню (гладенька, блискуча, шершава), форму (кругла, овальна), краї (рівні, вирізні). Після цього вихователь роздає листки дітям, які повинні підійти з ними до грядок, порівняти їх з листками овочевих рослин, повернутись і сказати, на якій рослині росли ці листки. Так само можна провести гру з листками рослин квітника, саду, лук. Щоб діти навчились розрізняти рослини за квітками, організовують гру «Відгадай, яка квітка.

Ознайомлення з вирощуванням рослин. Для того щоб діти дістали уявлення про вирощування жита (вівса, кукурудзи, пшениці, льону), організовують кілька екскурсій в поле.

Одну з них проводять під час цвітіння жита. Звертають увагу дітей на величину, простір і красу поля. Обов’язково треба провести екскурсію під час жнив. Розглядають колосся.