Навчально-виховний комплекс № 24

"Дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад І ступеня"

Оформлення національних куточків (спеціальних осередків з українознавства)

Оформлення національних куточків (спеціальних осередків з українознавства)

(Методичні рекомендації)

Однією з форм громадянсько-патріотичного виховання в дитсадку є  облаштування національних куточків для проведення відповідної освітньої роботи з дошкільниками. Національний куточок в групі має бути естетично оформлений і розташований у світлому, зручному для огляду місці, бути візуально відокремленим від ігрових центрів. Наповнення куточка не має бути застиглим, а постійно змінюватися і поповнюватися.

Крім предметів та виробів національного мистецтва в куточок можна включати вироби, які виготовляють і використовують в народі відповідно до обрядових циклів (осіннього, зимового, весняного, літнього). Наприклад:

-  Свято врожаю — кошик з фруктами та овочами; сніп;

-  Різдвяні свята — «зірка» в дерев’яному обідку, сніп-дідух;

-  Свято першого жайворонка — фігурки випечених із солоного тіста жайворонків та голубів;

-  Вербна неділя — вербові гілочки, прикрашені квітами та стрічками;

-  Свято Паски — крашанки, писанки, мальованки, дряпанки тощо;

-  Спас, Маковія — кошик з фруктами, букет з макових голівок тощо.

В національному куточку можна ставити букет з квітами (мак, ромашки, волошки, чорнобривці, барвінок, півонія, жоржини, мальви та ін.).

Зміни в експозиції національного куточка можуть бути пов’язані з пізнавальною темою тижня.

 Наприклад:

-  Тема «Мій дім, квартира. Чим багата українська хата» — макет української хати;

-  Тема «Національний одяг та взуття» — український віночок, вишиванка для дівчаток, вишита сорочка для хлопчиків, солом’яний капелюх, дитячі постоли тощо;

-  Тема «Наша родина. Родинне дерево» — родинні дерева, набір демонстраційного матеріалу із серії «Моя сім’я»;

-  Тема «Хто такі козаки-запорожці?» — ілюстративний матеріал, булава, фотографії національних героїв України (Устим Кармелюк, Северин Наливайко, Олекса Довбуш; гетьмани: Богдан Хмельницький, Петро Сагайдачний, Петро Дорошенко, Іван Мазепа тощо);

-  Тема «Предмети побуту і вжитку українців» — набір відповідного ілюстративного матеріалу, фотоальбом тощо;

-  Тема «Ігри та іграшки. Народна іграшка» — кращі експонати народних іграшок і т.д.

Педагогам треба чітко розуміти, які посібники, вироби, дидактичні матеріали зберігаються у шафах вихователя, а які вироби та посібники є доцільними експонатами національного куточка. Не все підряд потрібно виставляти у цей осередок. Важливо зазначити, що коли відбуваються зміни в експозиції національного куточка, то це обов’язково прописується в календарному плані і на це  потрібно звернути увагу дітей (пояснити, з чим вони пов’язані, детально розглянути нові предмети чи вироби, провести спостереження та бесіду).

Національний куточок у першій та другій молодших групах

  1. Ляльки — хлопчик і дівчинка в національному одязі;
  2. Вироби народних промислів України:

-           посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко (посуд можна ставити на рушник-стирок, а у святкові дні — на святковий рушник);

-           народні іграшки;

-         вишивки, вироби із соломи, лози, дерева, глини, ниток, тканини, тіста (ІІ молодша група);

-         музичні дитячі народні інструменти (яворівські сопілка, дзиґа, свищики (різної форми);

-         писанки (виставляються напередодні Великодня).

Виставляється по 1-2 предмети кожного виду виробу, які протягом року змінюються на інші, або змінюються на такі самі, але з іншим розписом тощо.

  1. Альбом «Українські казки» з ілюстраціями до казок (поповнюються поступово). Різні види театрів за змістом казок.
  2. Макет подвір’я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин.
  3. Дидактичні ігри народознавчого змісту. Наприклад, «Збери з частин ціле», «Пазли з казками» тощо.
  4. Книжки-розмальовки.

У вихователів обов’язково повинні зберігатися у шафі  тематичні папки, збірки  або альбоми, які виставляються у національний куточок за потребою:

-           «Дитячий фольклор»;

-           «Народні ігри та іграшки»;

-           «Моя сім’я»;

-           «Український одяг для хлопчиків і дівчаток»;

-           «Українські страви» (ІІ молодша група);

-           «Моє селище» (ІІ молодша група).

Національний куточок у середній групі

  1. Ляльки — хлопчик і дівчинка в національному одязі;
  2. Вироби народних промислів України:

-           посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко, дерев’яна ложка (посуд можна ставити на рушник-стирок, а у святкові дні — на святковий рушник);

-           народні іграшки;

-           вишиванки;

-           музичні дитячі народні інструменти (яворівські: сопілка, дзиґа, свищики (різної форми);

-           писанки (виставляються напередодні Великодня).

       Виставляється по 1-2 предмети кожного виду виробу, які протягом року змінюються на інші, або змінюються на такі самі, але з іншим розписом тощо.

  1. Альбом «Українські казки» з ілюстраціями до казок (поповнюються поступово). Різні види театрів за змістом казок.

  1. Макет подвір’я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин.
  2. Дидактичні ігри (орієнтовний перелік): «Знайди за назвою український посуд», «Збери з частин ціле» (розбилася таця, іграшка-свищик тощо), «Що зайве?» (народні та сучасні музичні інструменти, український народний та сучасний одяг тощо).
  3. Фотоальбом «Наше місто — Умань».
  4. Книжки-розмальовки.

 У вихователів обов’язково повинні зберігатися у шафі  тематичні папки, збірки  або альбоми, які виставляються у національний куточок за потребою:

-           «Дитячий фольклор»;

-           «Народні ігри та іграшки»;

-           «Український одяг для хлопчиків і дівчаток»;

-           «Українські страви»;

-           «Сімейні свята»;

-           «Моя сім’я»;

-           «Предмети побуту і вжитку»

-        «Картини українських художників-класиків»; «Картини сучасних митців»; «Творчість художників Черкащини» тощо.

Національний куточок у старшій групі

  1. Ляльки — хлопчик і дівчинка в національному одязі;
  2. Мапа (карта) України або її макет; глобус;
  3. Вироби народних промислів України:

-       посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко тощо (посуд можна ставити на рушник-стирок, а у святкові дні — на святковий рушник);

-       різьба: таріль, таця;

-       лозоплетіння: кошик, бриль тощо;

-     народні іграшки (косівська, опішнянська, петриківська, яворівська тощо);

-       музичні дитячі народні інструменти: яворівські сопілка, дзиґа, свищики різної форми, скрипка тощо  (або альбом);

-       скульптура малих форм (кращі зразки);

-       писанки (виставляються напередодні Великодня).

Виставляється по 2-3 предмети кожного виду виробу, які протягом року змінюються на інші, або змінюються на такі самі, але з іншим розписом тощо.

  1. Альбом «Українські казки» з ілюстраціями до казок (поповнюються поступово). Різні види театрів за змістом казок.
  2. Фотоальбоми: «Наше місто — Умань» (відповідні листівки пам’ятних місць, Герб, Прапор міста, макет міста, портрети відомих земляків тощо); «Україна — наша держава», «Київ — столиця України»; відповідні діафільми, слайди.
  3. Макет подвір’я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин.
  4. Дидактичні ігри (орієнтовний перелік): «Знайди за назвою український посуд», «Збери з частин ціле» (розбилася таця, іграшка-свищик тощо), «Що зайве?» (народні та сучасні музичні інструменти, український народний та сучасний одяг, вироби народних промислів тощо), «Дорогами країни» (робота з мапою України), «Що з чого зроблено?», «Відгадай вид ремесла», «Розкажи про виріб, який найбільше сподобався», «Який візерунок кращий?», «Відшукай геометричні фігури в орнаментах», «Чиї це пелюсточки і листочки?» тощо.

  1. Книжки-розмальовки.

У вихователів обов’язково повинні зберігатися у шафі  тематичні папки, збірки  або альбоми, які виставляються у національний куточок за потребою:

-           «Державні символи України» (на звороті кожного надруковані орієнтовні бесіди з дітьми про цей символ); портрет Президента України;

-           «Національні символи України» (хліб, рушник, віночок, калина тощо);

-           «Український національний одяг»;

-           «Визначні дати України» (ілюстрації, які відображають святкові події; можна виставляти в куточку напередодні цих свят);

-           «Митці України» («Картини українських художників-класиків»; «Картини сучасних митців»; «Творчість художників Черкащини»);

-     портрети Т.Г. Шевченка, Лесі Українки, І. Франка та інших (вивішуються в національному куточку в дні народження та вшанування пам’яті видатних діячів, прикрашаються вишитим рушником);

-       «Народні ігри та іграшки» (косівська, яворівська, опішнянська, петриківська, народні іграшки свого регіону); матеріал для розфарбовування заготовок та виготовлення іграшок дітьми;

-      «Музичні народні інструменти»; аудіозаписи українських народних пісень;

-      «Українські ремесла» (українська вишивка, витинанка, різьбярство, кушнірство (художнє оздоблення шкіряних виробів), художня обробка металу (мідь, бронза, латунь), гончарство, плетіння, писанкарство);

-           «Малі фольклорні жанри».

-           «Українські страви»;

-           «Сімейні свята»;

-           «Моя сім’я»;

-           «Предмети побуту і вжитку»,

-           «Птахи-символи»;

-           «Дерева-символи»,

-           «Рослини-символи»;

-           «Хатні символи і обереги»;

-           «Українські витинанки»;

-           «Українські вишиванки»;

-           Натуральні зразки корисних копалин та ілюстрації; вироби з різних матеріалів;

-           Рушники свого регіону (вишивані і ткані) тощо.