Навчально-виховний комплекс № 24

"Дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад І ступеня"

Ігри для навчання читанню

MatI-10-59ЯКИЙ ЗВУК ВИДІЛЕНИЙ

Перед початком гри розкажіть малюкові, що будь – яке слово складається зі звуків. Продемонструйте вимову кількох звуків, наприклад, (ж – ж – ж) – так дзижчить бджола, (з – з – з) – так летить комар, (у- у-у)– так виє вовк і т.д. запропонуйте малюкові вимовити звуки (р-р-р), (п-п-п), (ш-ш-ш) і відповісти, що чи кого вони нагадують.

А потім пограйте в таку гру.

Попросіть малюка назвати звуки, які ви будете виділяти голосом та інтонацією. Розпочніть гру з коротких слів, що складаються з трьох, а потім – чотирьох звуків: д-и-и-и-и-м, к-к-к-і-т, с-и-р-р-р, р-а-а-а-н-а і т.п.  Головним тут є не зміст слова, а його звуковий склад. Тому старайтеся, щоб дитина засвоїла спосіб виділення звука: вимовляйте слово так, щоб один звук у ньому звучав довше, ніж інші.

Пізніше, коли малюк  навчиться безпомилково називати звуки, які ви виділятимете голосом, запропонуйте йому самому загадувати і виділяти звуки. Тепер їх відгадуватимете ви. На певному етапі почніть навмисно помилятися і називати звуки неправильно. Дозвольте малюкові виправляти вас – таким чином він буде вдосконалювати свої знання та вміння.

Особливо ефективна ця гра в групі дітей: один малюк виділяє звук у слові, а решта – відгадують. Той, хто робить це правильно і швидко, отримує факт. У кінці гри переможця можна привітати веселою дитячою пісенькою.

 З ЯКИХ ЗВУКІВ СКЛАДАЄТЬСЯ СЛОВО?

Основна мета гри – навчити малюка вслухатися у слово, чути звуки, з яких воно складається, і визначити послідовність цих звуків.

Спершу навчіть малюка, як здійснювати такий звуковий аналіз. Як приклад можна використати слово «жук». Вимовте слово так, щоб малюк виразно почув перший звук (ж – ж – ж – у – к). коли дитина назве перший звук, знову вимовте слово, виділивши другий звук (ж – у – у – у – к), а потім – третій звук (ж – у – к – к).

Спочатку пропонуйте для аналізу короткі слова: вуж, сік, оса, лук, бик, око та ін.. З часом завдання можна ускладнити, запропонувавши для аналізу слова з 4 – 5 звуків (луна, кріт, клоун, слива, акула).

Коли малюк зможе називати звуки слова в тій послідовності, в якій вони розташовані, можна стверджувати, що він вміє робити звуковий аналіз. А звуковий аналіз, як відомо, є основою грамотного письма.

 ПІДІЙДІТЬ, ЗВУКИ!

Ця рухлива гра спрямована на закріплення звукового аналізу слова. Її можна провести лише в групі дітей. Назвіть слово, наприклад, «кіт». Три гравці повинні вибрати, якими звуками вони хотіли б бути: першим, другим чи третім (не називаючи цих звуків). Поставте для дітей три стільці. Потім почергово запросіть їх: «Підійди до мене,  звук (і)». Щоб виконати це завдання, дитина, яка отримала лише номер звука в слові, повинна вимовити слово і визначити, яким звуком вона є. Потім дитина підходить і сідає на стілець, що відповідає її номеру (в даному випадку – на другий). Аналогічно потрібно  запросити звуки (т) і (к). Вони сідають на свої стільці. Таким чином, звуки розміщуються в тому порядку, в якому вони стоять у слові. Потім слово «читають».

На початку навчання діти вимовляють слово і старанно шукають у ньому «свій» звук. З часом це завдання вони виконують щоразу швидше.